skumma skoluppgifter.

Idag fick vi den skummaste uppgiften på svensklektionen.
Lärarna kallar den "Mitt i nian" och går ut på att vi ska skriva en uppsats utifrån oss själva. Om oss. Om vårat liv just nu.
Vi ska få med nutid (hur våran livssituation är just nu, hur vi mår och sånt), tillbakablickar (typ: "... till skillnad från när jag gick i mellanstadiet och gjorde såhär...") och även framtidsplaner (gymnasium och sånt).
Alltså... Jag förstår inte riktigt, vill lärarna verkligen läsa en sån uppsats? Vill de verkligen veta? Ärligt talat så tror jag inte det. Ungefär 50 stycken 15-åringars liv. Njaa... Nej tack, skulle jag nog säga. Efter det skulle man nog inte vara vid sina sinnens fulla bruk att man skulle kunna fortsätta som svensklärare. Psykbryt direkt liksom. 
Okej, det var kanske lite överdrivet, men förstår de inte vad de ger sig in på? Nu är man ju som 15-åring, med om så jäklarns mycket! Det finns nog ingen som riktigt kan sätta vettiga ord på't. Självklart lär ju alla knåpa ihop något (som vi får hoppas inte är för seriöst och känslosamt, jag gillar min svensklärare...), men kommer det vara beskrivet på ett bra sätt? Jag har verkligen ingen aning. Alla vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt, såklart. Alla vill ju bli nöjda med sitt arbete.

Jag har jätteproblem med att ens börja skriva. Jag vill att det ska bli en riktigt bra historia, skriven på ett sätt så att vem som helst skulle kunna sätta sig in i mitt liv, men ändå så vill jag inte berätta för mycket. Jag vill inte berätta mycket alls egentligen. 
Jag vill få med de viktigaste händelserna, känslorna och minnena. Men, som sagt vill jag inte att det ska bli ett "hej-kom-och-hjälp-mig"-brev, typ. Det får inte bli överdrivet, men inte för mesigt heller.
Det sägs att det här ska vara en lätt uppgift då man "inte behöver söka fakta" därför att "alla svar finns inom dig redan". Men, det här är den svåraste uppgiften jag har fått! Men, det är ju nian, trots allt.
Vad ska man ta med, vad ska man absolut INTE ta med...?

Jag får försöka, för jag vill göra ett toppenarbete.
Men, tycker inte ni att det är en galet skum uppgift?

Nu ska jag sova.
Det där var bara något jag har funderat över...

Take care!
 

Kommentarer
Postat av: von Platen

Öh..... Nog för att jag fick skumma uppgifter när jag gick i skolan, men den där tar priset. 1:a pris. Utan tvekan.



Lycka till med uppgiften, det komemr gå bra! :)

2009-11-16 @ 23:13:44
Postat av: ElinaLovisa

Så länge du nämner bandet och min bloggfår du MVG av mig!

2009-11-17 @ 19:14:17
URL: http://metrobloggen.se/elinaw

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0